Jak posílit studijní self-efficacy žáků
Studijní self-efficacy můžeme podpořit různými cestami. Žádná z nich není univerzální, vždy je třeba zhodnotit kontext situace a vybírat řešení konkrétnímu žákovi či třídě na míru.
Ačkoli lze self-efficacy posilovat v každém věku, je s přibývajícími léty změna přesvědčení o vlastních schopnostech čím dál obtížnější. Silně ukotvená negativní přesvědčení mohou odolávat změně i přes očividné úspěchy, které žáci vnímají spíše jako náhodu a odmítají vlastní zásluhy. Čím dříve tedy k posilování self-efficacy přistoupíme, tím lépe. Ideálem je působit preventivně tak, aby k podceňování vlastních schopností vůbec nedošlo.
Mimo konkrétněji zacílené způsoby práce (které najdete pod odkazy výše) zdůrazňuje mnoho autorů, kteří se tématem studijní self-efficacy zabývají, důležitost změny kurikula. Méně pozornosti by mělo být věnováno encyklopedickým znalostem, více rozvoji dovedností. Autor konceptu Albert Bandura již v publikaci z roku 1997 vyjadřoval názor, že by měly být u žáků rozvíjeny především dovednosti potřebné pro plánování, organizaci a řízení činností.