Zážitek úspěchu
Nejefektivnějším
způsobem, jak podpořit studijní self-efficacy žáků, je umožnit jim zážitek
úspěchu. Při utváření self-efficacy hraje totiž nejdůležitější roli vlastní
reálná zkušenost s danou činností.
Úkoly na míru
Pro podporu studijní self-efficacy by mělo být studium dostatečně náročné, aby žáky motivovalo, ovšem ne tak náročné, aby je paralyzovalo. Zážitek úspěchu zprostředkujeme nejlépe tak, že žákovi předložíme úkol, který je schopen s jistým úsilím splnit. Vyvinutí úsilí je v rámci podpory self-efficacy důležitým prvkem. Zadáme-li totiž úkol zjevně snadný, s největší pravděpodobností se jeho zvládnutí na víře ve vlastní schopnosti nijak neprojeví. Stejný efekt mají nápovědy či úlevy, které navíc žáka vedou k očekávání usnadnění úkolu vnějším okolím i v budoucnu. Zvládnutí náročného úkolu vlastními silami je samo o sobě odměnou a dodává energii do další práce.
Co k zvládnutí úkolu potřebuji?
Abychom žákovi připravili takový úkol, který jeho studijní self-efficacy skutečně posílí, potřebujeme mít přehled o jeho aktuálních dovednostech a oblastech, které potřebují podpořit. Může se jednat o konkrétní strategie, postupy či znalosti, kterými bude nutné žáka pro zvládnutí úkolu vybavit. Pro posílení self-efficacy je klíčové nezastrašit žáka náročným úkolem, ale naopak mu ukázat, že je-li vybaven potřebnými dovednostmi, je schopen i úkol na první pohled náročnější, zvládnout. Takový úspěch má potenciál nejen posílit studijní self-efficacy v daném předmětu, ale ukazuje žákovi obecný princip, který lze přenést do všech oblastí života. Totiž že i zdánlivě nepřekonatelný problém lze s jistým úsilím zvládnout.
Jak dlouho podporovat?
Míra potřebné podpory se odvíjí od aktuální úrovně studijní self-efficacy žáka. Žáci s velmi nízkou self-efficacy budou potřebovat zprostředkování zážitku úspěchu opakovaně, než budou ochotni vlastním schopnostem uvěřit a spolehnout se na ně. Nově získaná přesvědčení o vlastních schopnostech jsou nejméně odolná vůči změně. Je proto potřeba self-efficacy podporovat tak dlouho, dokud nebude pevně ukotvená a odolá i případným budoucím neúspěchům.
Řeknu ti jak na to
Pokud je třeba poskytnout žákovi pomoc, je pro zvyšování self-efficacy vhodná podpora ve formě poskytnutí informací o tom, jak cíle dosáhnout, nikoli přímé řešení problému. Pokud úkol vyřešíme za žáka, podkopáváme tím jeho důvěru ve vlastní schopnosti a bereme mu možnost zjistit, že je v jeho moci cíle dosáhnout. Častou pomoc poskytujeme především těm žákům, o kterých se domníváme, že jsou slabí nebo mají poruchu učení. Tito žáci jsou tak utvrzování ve své "neschopnosti" a stávají se na pomoci okolí závislí.
Typ podpory založený na nasměrování, nikoli na sdělení výsledku, je vhodné pěstovat také u žáků samotných. Ti se pak tímto způsobem mohou podporovat mezi sebou. Nejde přitom o to, že by nebyli ochotni spolužákovi výsledek sdělit. Tím, že mu poskytnou pouze vodítka mu neupírají možnost přijít na řešení, zažít úspěch a posílit tak svou self-efficacy.
- umožněte žákovi zažít pocit úspěchu
- úkol vyberte tak, aby nebyl příliš snadný ani příliš obtížný
- neřešte úkol za žáka, vybavte ho dovednostmi, které pro zvládnutí úkolu potřebuje
.