Pohled na neúspěch

Úspěch v činnosti studijní self-efficacy zvyšuje, neúspěch působí opačně a vede k jejímu snižování. Zásadní roli však nehraje neúspěch samotný, ale způsob jeho interpretace. Reálné dopady neúspěchu na studijní self-efficacy žáků můžeme korigovat tím, že je vybavíme vhodným náhledem a ukážeme jim, jak s vlastním neúspěchem pracovat.


Chyba jako strašák

Základní informace, kterou by měli žáci nejen slyšet, ale ideálně i zažít a osvojit si ji, zní: Chyba je v pořádku. Mnozí z nás byli vedeni k přesvědčení, že chyba je špatná, máme se jí za každou cenu vyhnout a pokud k ní dojde, máme se za ni stydět. Takový přístup vytváří z chyby mocného strašáka, který mnohdy způsobí, že se do činnosti raději vůbec nepustíme, abychom se mu vyhnuli. Přicházíme však o to nejcennější, co nám může neúspěch poskytnout, a to je ponaučení. Pokud je pro nás chyba hrozbou, věnujeme při setkání s ní většinu naší energie na obviňování sebe sama či okolí a na konstruktivní úvahu, jak se získanými informacemi naložit, již mnohdy nezbývá prostor.


Adaptivní pohled na chybu

Pro zvyšování studijní self-efficacy je dobré žákům nabídnout adaptivní pohled na chybu. Pomoci jim vnímat neúspěch jako běžnou součást života, která poskytuje informaci o tom, na co se máme více zaměřit, které dovednosti potřebujeme více rozvinout. Současný neúspěch nám tak pomáhá k pozdějšímu úspěchu. Žáci s vyšší studijní self-efficacy aplikují tento přístup většinou automaticky. Naopak u žáků s nižší self-efficacy je vhodné adaptivní pohled na chybu podpořit a naučit je ho využívat. Vhodné je také žákům pomoci při hledání konkrétních ponaučení, které jim chyba přináší. Lepší než poskytnout tuto informaci rovnou, je vést žáky k vlastním úvahám tak, aby byli v budoucnu schopni sami nalézt nosnou informaci a stanovit další kroky ke svému rozvoji.


Jak pracuji s chybou já?

Dalším způsobem, jak adaptivní pohled na neúspěch podpořit, je přístup učitele k jeho vlastním chybám. Pokud je učiteli konstruktivní práce s chybou vlastní, bude pro něj snazší zprostředkovat tento přístup žákům. Učitelé, pro které jsou vlastní chyby nepřijatelné, a pokud k nim dojde, maskují je například tím, že žáka jen zkoušeli, či svádějí vinu na okolí, vzbuzují v žácích zdání neomylnosti. Na druhou stranu, je-li učitel schopen svou chybu bez problémů přijmout, nevnímá ji jako něco, za co by se měl stydět, nesnaží se jí zakrýt, naopak vidí její přednosti v podobě poučení, které mu přináší, je pro žáky výborným modelem podporujícím jejich self-efficacy.


  • učte žáky adaptivnímu pohledu na neúspěch
  • učte žáky hledat nosné informace, které jim neúspěch přináší
  • jděte příkladem, pracujte s vlastním neúspěchem adaptivním způsobem

.

© 2020 Jana Draberová 
 Webové stránky vznikly v rámci programu UK Progres č. Q15 s názvem
"Životní dráhy, životní styly a kvalita života z pohledu individuální adaptace a vztahu aktérů a institucí".
 
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky