Self-efficacy učitele
Ačkoli jsou tyto stránky věnovány studijní self-efficacy žáků, je v kontextu jejího posilování vhodné zmínit i self-efficacy učitelů (teachers` self-efficacy).
Co to je?
Pojem self-efficacy učitele zahrnuje přesvědčení učitele o jeho vlastních schopnostech zvládat úkoly a povinnosti, které se váží k jeho profesní roli. Do této kategorie spadá dovednost předat žákům učivo, dokázat je motivovat, ohodnotit jejich práci, vnímat jejich individuální potřeby, pracovat s dynamikou třídy, zvládat problémové momenty, komunikovat s rodiči a mnoho dalších.
Proč je to důležité
To, jak učitel vnímá sám sebe ve své roli a jak důvěřuje svým schopnostem tuto roli zvládat, zásadním způsobem ovlivňuje jeho výuku a práci se žáky. Výzkumy v této oblasti ukazují, že učitelé s nízkou úrovní self-efficacy nepočítají s vnitřní motivací žáků ke studiu. Aby žáky donutili pracovat, používají hrozby a tresty, dovednosti žáků spíše shazují, než podporují. Takový přístup následně vede ke snižování studijní self-efficacy těchto žáků. Naopak učitelé s vysokou úrovní self-efficacy podporují vnitřní motivaci žáků, zprostředkovávají jim zážitky úspěchu, vedou je k vytváření vlastních hodnotících kritérií a učí je těžit z neúspěchu, čímž jejich studijní self-efficacy podporují.
Jak se podpořit
A jak tedy podpořit svou vlastní self-efficacy? Postupujte stejně, jako se svými žáky: nastavte si cíle, připravte si úkoly na míru (aby vás motivovaly, ale neparalyzovaly), zjistěte, co pro zvládnutí úkolů potřebujete, oceňte se, své pokroky porovnávejte sami se sebou, vnímejte, jak se cítíte a zda nepoužíváte sebeoslabující strategie a pokud se vám něco nepovede, podívejte se, jak se můžete z neúspěchu poučit.
- vnímejte a podporujte vlastní self-efficacy
.